El- och hybridbilar ökar explosionsartat i de nordiska länderna och därmed behovet av säkra laddstationer. SellPower erbjuder ett komplett sortiment av laddstationer och laddkablar för både hem, kontor och offentliga miljöer. Vi kan erbjuda allt från enkla laddstationer för både 1-fas och 3-fas anslutning till mer avancerade laddstationer med integrerat betalsystem via en app i användarens telefon.

En elbil med har i regel en räckvidd på 10-20 mil och är väl anpassad för dig som vill köra miljösmart och ekonomiskt. Elbilen används mest av de som kör korta sträckor i stadstrafik.

Utvecklingen av elbilar går fort framåt och i framtiden kommer det säkert att finnas flera alternativ även för dig som vill köra längre distanser på ren el. Idag är dock Tesla marknadsledande inom detta segment och erbjuder bilar med upp mot 60 mils räckvidd.

Ett alternativ till elbilar är laddhybrider, som i första hand drivs på el men som även har en bensin eller dieselmotor som startar och tar över driften då elen är slut. Dagens elhybridbilar har ett mindre batteripaket som i regel har en räckvidd på mellan 2-5 mil.

Hybridbilen har blivit mycket populär då den både kan köras på el kortare sträckor och fungera som en vanlig bil vid längre distanser.

Det går att ansluta både el och hybridbilar till det ordinarie elnätet, men det är viktigt att man använder en godkänd laddstation som kan kommunicera med bilen och optimera laddningsförfarandet. En laddstation som installeras i hemmet erbjuder oftast 16A 1-fas laddning och det tar ungefär 3 timmar för att ladda en hybridbil och cirka 6 timmar för att ladda en elbil.

Om man ansluter bilen till en laddstation i offentlig miljö ansluts bilen oftast via ett så kallat Typ 2 uttag som är ett standardiserat uttag för AC-laddning i Europa. Laddstationen kan då ladda bilen med allt mellan 16A 1-fas (3,7 kW) till 32A 3-fas (22 kW), beroende på hur mycket ström som finns att tillgå samt hur mycket ström som bilen kan ta emot.

Staten satsar mycket pengar på att bygga ut infrastrukturen gällande laddning av elbilar i anslutning till Sveriges vägnät.

Om man ansluter bilen vid någon av de så kallade snabbladdningsstationerna utmed vägen kan man ladda bilen med upp till 150 kW likström (DC-laddning).

Vid dessa stationer ansluts bilen antingen via en CHAdeMO anslutning som är ett uttag enligt japansk standard, eller via ett CCS-uttag som är enligt den Europeiska standarden för DC-laddning.

Enligt den Europeiska standarden som fastställdes 2017 skall anslutningskontakter i CCS utförande användas vid DC-laddning och Typ 2 kontakter vid AC-laddning.

Nedan följer en kort genomgång av de olika kontakterna

DC Laddning

När man ansluter bilen till en DC-laddare överför laddstationen likström till bilens batteri. Detta sker utan att bilens inbyggda laddare används och möjliggör på så sätt laddning med högre effekt.

DC-laddning (likström) Mod3

CCS är den europeiska standarden för DC-laddning och erbjuder laddning med max 400VDC 50 kW.

CHAdeMO är japansk likströmsstandard som finns på flertalet asiatiska bilar. CHAdeMO erbjuder laddning med max 400VDC 150 kW.

CCS
CHAdeMO
AC-laddning (växelström) Mod3

Typ 1 uttaget är enligt japansk standard och erbjuder AC-laddning med max 230V/32A/7,4 kW. 

Typ 2 uttaget är enligt europeisk standard och erbjuder AC-laddning med max 400VAC/63A/43 kW.

Typ 1
Typ 2

Hur lång tid tar det att ladda?

I tabellen kan du se ungefärliga laddtider för el och hybridbilar. Vi har beräknat laddtiderna med batterieffekt om 20 kWh för normal elbil, 75 kWh för Tesla samt 7 kWh för elhybrid.